8 kwietnia 2009
Jacek Utko na konferencji TED!
Krótka prezentacja Jacka Utko w ramach prestiżowej konferencji TED. Projektant odpowiada na pytanie czy dizajn może uratować gazetę i podnieść jej sprzedaż?
Źródło
[Edit: Dostępne polskie napisy.]
Etykiety:
projektowanie prasowe,
video
Subskrybuj:
Komentarze do posta
4 komentarze:
moim zdaniem teza, iż design jest w stanie zapobiec postępującemu kryzysowi prasy drukowanej jest naciągana. design jest w stanie terminowo podnieść sprzedaż pojedynczego produktu (tytułu), ale nie zmieni tendencji dotyczących całej branży. inna sprawa, że doniesienia o rychłym upadku prasy również są przesadzone - to jeden z tych punktów granicznych dyskusji, w odniesieniu do których możemy wyrobić sobie własną opinię. nic więcej.
Nikt nie stawia tezy jakoby dizajn stanowił receptę na całe zło, które dzieje się teraz w prasie.
Moim zdaniem, warto robić redizajn, całościowo, jak w przypadku Rzepy, o której mówi Utko. Nawet jeśli miałby przynieść chwilowy wzrost sprzedaży.
Nikt też nie mówi o upadku prasy. Nie należy się jednak spodziewać że zacznie nagle przezywać renesans. Zostaną najwięksi i Ci którzy inwestują - również w opakowanie.
Na pewno interesujące jest potraktowanie kompozycji wizualnej danego tytułu w kategoriach kompozycji muzycznej. Traktowanie gazety jako pewnej całości, posiadającej punkty zwrotne, przyspieszenia itp. jest dla mnie odkryciem.
Ok, faktycznie Utko otwarcie przyznaje: mamy kryzys, on będzie postępował i generalnie niewiele możemy zrobić. Wystarczy jednak spojrzeć na 100-procentowy wzrost sprzedaży przeprojektowanego tytułu na Bułgarii, aby mieć jakąś nadzieję. Inna sprawa, że chętnie zobaczyłbym, jak ta prasa na Bułgarii wyglądała przed redizajnem...
Dla wydawców generalnie to, co dzieje się z prasą jest dramatem. Dla mnie to jednak fascynujące.
A cóż w tym fascynującego? ;)
Prześlij komentarz